Voordat we begonnen met ontwerpen voor het Kenniscentrum Ongelijkheid, ontwikkelden we hun propositie en positionering; visie en strategie vormen altijd de basis van ons ontwerp. De visuele identiteit moest net zo sterk urgentie uitstralen als hun boodschap, en tegelijkertijd hun kennis, data en verhalen versterken. We vertaalden de visuele identiteit naar tools zoals briefpapier, de… → Design als katalysator voor maatschappelijke impact
Nieuws
Het delen van onze gedachten, experimenten, processen
en prestaties
Alle Artikel Culture Scan Longread Podcast
Fresh from Mattmo
Bekijk onze laatste nieuwsuitgave – vers van Mattmo.Laat je inspireren door ons nieuwste werk: verhalen, strategie en design rechtstreeks uit onze studio, allemaal in de nieuwste Mattmo-krant.
Street food expositie New York
We zijn vereerd om deel te nemen als lid van het concept team voor de aanstaande tentoonstelling in het Museum of Food and Drink (MOFAD) in New York City, die street food en de diepgaande verbanden tussen eten en identiteit onderzoekt. De tentoonstelling viert de kleinste foodbedrijven van de stad, onthult de verborgen wereld achter… → Street food expositie New York
Wat als je alle regels van merkenbouw negeert?
Merkenbouw? Durf je de wetten van Byron Sharp, Keller, Aaker en Ries & Trout te breken?Ontdek hoe merken juist groeien door regels te negeren — met lef én karakter. Bij Mattmo Creative zien we dagelijks dat sterke merken niet ontstaan uit het volgen van regels, maar uit het begrijpen van hun grenzen. Merken met karakter… → Wat als je alle regels van merkenbouw negeert?
Intensieve Creatieve Samenwerking
Vers van de drukpers; het boek Zoutwatermensen van fotograaf Friso Kooijman. In indringende zwart-witfotografie legt Kooijman het ruwe, eerlijke leven op en rond zeeschepen vast: van de brug tot het dok, van de stuurhut tot de sloopwerf. Mattmo vertaalde deze visuele wereld naar een boek dat de rauwheid toont, met oog voor het ritme, de… → Intensieve Creatieve Samenwerking
Mattmo behoort tot de Top Branding Agencies van Nederland in 2025
DesignRush heeft Mattmo uitgeroepen tot een van de beste branding agencies van Nederland in 2025. Een mooie erkenning voor onze strategische en creatieve aanpak waarmee we merken helpen hun impact te vergroten. Mattmo Creative is among the Top Branding Agencies in Netherlands in 2025
Marketingmateriaal laten maken? Zorg dat het werkt én blijft hangen
Marketingmateriaal is overal: brochures, presentaties, social posts, verpakkingen, video’s. Maar hoeveel daarvan raakt écht de juiste snaar? Bij Mattmo Creative maken we marketingmateriaal dat niet alleen mooi is, maar ook klopt. Materiaal dat aansluit bij je merkstrategie, doelgroep én boodschap. Want alleen dan maak je blijvende indruk. Waarom goed marketingmateriaal begint met samenhang Een flyer… → Marketingmateriaal laten maken? Zorg dat het werkt én blijft hangen
Waar blijven we als we niet keren?
We leven in een tijd waarin alles op drift lijkt. Waar we massaal snakken naar houvast, maar verdwalen in overdaad. Waar de politiek versplintert, algoritmes onze aandacht gijzelen, en werk niet langer zingeving garandeert. Het wordt elke dag moeilijker te begrijpen wat er werkelijk aan de hand is, laat staan wat ons te doen staat.… → Waar blijven we als we niet keren?
Durf te investeren in het onbekende
Na ruim 30 jaar Mattmo te leiden, zie ik één ding steeds duidelijker: creatief-strategische bureaus moeten structureel 30% van hun tijd en middelen investeren in het onbekende. In verkenningen, in pionieren, in projecten die de status quo uitdagen. Alleen zo ontstaat er ruimte voor echte verandering. Alleen zo kunnen we als sector betekenisvol bijdragen aan… → Durf te investeren in het onbekende
Het SME Playbook is er!
Een praktische en inspirerende gids voor bedrijven die duurzaamheid willen verankeren in hun strategie, werkwijze, communicatie én cultuur. Gebaseerd op échte ervaringen en opgebouwd rond het VSME-raamwerk helpt het je om scherp te kiezen, helder te communiceren en te bouwen aan een cultuur waarin duurzaamheid vanzelfsprekend wordt. Samen met the sustainable link & co. maakten… → Het SME Playbook is er!
Mattmo te gast bij Designers Inc.
“Mattmo Creative heeft een bijzondere positie in het creatieve landschap als interdisciplinair strategisch communicatie- en designbureau. Eigenlijk past ‘creatieve systeemveranderaar’ beter bij deze voorloper op het gebied van verandering. De pioniers van het bureau hadden als een van de eersten ook een vestiging in China en integraal en media-onafhankelijk denken was onderdeel van hun dagelijkse… → Mattmo te gast bij Designers Inc.
Wat kunnen we leren van Apple’s duurzaamheidsrapport?
Apple publiceerde onlangs zijn Environmental Progress Report 2025. Een indrukwekkend verslag van hun ambities en vooruitgang richting een klimaatneutrale keten in 2030. Zoals je zou verwachten van Apple, is het verslag visueel sterk, goed doordacht en merkgetrouw ontworpen. Maar is het ook strategisch volledig? En wat kunnen we als ontwerp- en communicatieprofessionals ervan leren? 📄… → Wat kunnen we leren van Apple’s duurzaamheidsrapport?
Biodiversiteit als ESG-strategie: meer dan compliance – een kans om het verschil te maken
Door Monique Mulder Nu de verplichting tot CSRD-rapportage voor veel organisaties (tijdelijk) vervalt, ontstaat er ruimte voor een nieuw soort vraag: niet ‘hoe voldoen we?’ maar ‘waar staan we voor?’ Tegelijkertijd groeit de maatschappelijke verwachting: het brede publiek, inclusief consumenten, medewerkers en investeerders, verwacht dat bedrijven zichtbaar bijdragen aan duurzaamheid en natuurherstel. Wie daarin geen… → Biodiversiteit als ESG-strategie: meer dan compliance – een kans om het verschil te maken
Duurzaamheid is meer dan wetgeving – het is je verhaal, je trots, je toekomst.
De Europese ESG-wetgeving mag dan veranderen, maar jouw duurzaamheidsambitie hoeft dat niet. Want écht duurzaam ondernemen begint niet bij regels uit Brussel – het begint bij visie, bij waarden, bij jouw bedrijf. Case: Winters Bouw en OntwikkelingWinters creëert en koestert waardevolle plekken met een positieve impact op milieu, mens en dier. Voor Winters is duurzaam… → Duurzaamheid is meer dan wetgeving – het is je verhaal, je trots, je toekomst.
Twee ESG-tegenpolen:
Value-driven en Data-driven
Opinie – Monique Mulder In de wereld van ESG (Environmental, Social & Governance) lijken er twee kampen te zijn: de value-driven ESG’ers en de data-driven ESG’ers. Soms lijkt het alsof ze van verschillende planeten komen. Value-driven ESG’ers worden gedreven door merkwaarden, purpose en maatschappelijke impact. Zij zien ESG als een manier om een betere wereld… → Twee ESG-tegenpolen:
Value-driven en Data-driven
Voorbij de buzzwords: authentieke duurzaamheidsverhalen vormgeven
Artikel 3 in de serie Het afstemmen van duurzaamheid op merkidentiteit is niet langer optioneel—het is essentieel voor marktdifferentiatie, klantvertrouwen en langetermijngroei. Nu bedrijven zich committeren aan ambitieuze netto-nuldoelen en transparantie in de toeleveringsketen, is de vraag niet of, maar hoe ze voorop kunnen blijven lopen—balancerend tussen reputatie, waardecreatie, naleving en winstgevendheid. Mattmo Creative en… → Voorbij de buzzwords: authentieke duurzaamheidsverhalen vormgeven
Impactvolle strategieën en merkverhalen in een voortdurend veranderend landschap
Artikel 2 in de serie Het afstemmen van duurzaamheid op merkidentiteit is niet langer optioneel—het is essentieel voor marktdifferentiatie, klantvertrouwen en langetermijngroei. Nu bedrijven zich committeren aan ambitieuze netto-nuldoelen en transparantie in de toeleveringsketen, is de vraag niet of, maar hoe ze voorop kunnen blijven lopen—balancerend tussen reputatie, waardecreatie, naleving en winstgevendheid. Mattmo Creative en… → Impactvolle strategieën en merkverhalen in een voortdurend veranderend landschap
Van morele keuze naar concurrentievoordeel
Duurzaamheid als merkwaarde Artikel 1 in de serie Het afstemmen van duurzaamheid op merkidentiteit is niet langer optioneel—het is essentieel voor marktdifferentiatie, klantvertrouwen en langetermijngroei. Nu bedrijven zich committeren aan ambitieuze netto-nuldoelen en transparantie in de toeleveringsketen, is de vraag niet of, maar hoe ze voorop kunnen blijven lopen—balancerend tussen reputatie, waardecreatie, naleving en winstgevendheid.… → Van morele keuze naar concurrentievoordeel
Mattmo voor merkcultuur
Wat is een merk? Is een merk een kleurrijk logo op een verpakking? Een symbolisch vlaggetje dat het makkelijk maakt de ene melk van de andere te onderscheiden? Dat kan, en dat is prima. Als communicatie en ontwerpbureau hebben wij al veel merken een opvallende eigenheid gegeven. Dat vinden we leuk en daar zijn we… → Mattmo voor merkcultuur
Een merkstrategie op basis van vier vragen
Bij Mattmo geloven we dat merken niet ontstaan uit creativiteit alleen, maar uit helderheid. Uit keuzes. Verwarring vermijden we instinctief.Mensen draaien hun hoofd weg van onbegrip – letterlijk én figuurlijk. Een verhaal zonder duidelijke lijn verliezen we snel uit het oog. En merken die alles willen zeggen, komen meestal nergens op uit. Hoe slim of… → Een merkstrategie op basis van vier vragen