Mattmo voor merkcultuur
Wat is een merk? Is een merk een kleurrijk logo op een verpakking? Een symbolisch vlaggetje dat het makkelijk maakt de ene melk van de andere te onderscheiden?
Dat kan, en dat is prima. Als communicatie en ontwerpbureau hebben wij al veel merken een opvallende eigenheid gegeven. Dat vinden we leuk en daar zijn we goed in.
Maar is een merk niet meer? Een wereld van associaties, herinneringen en verhalen? Waarin mensen een rol spelen, de wereld eromheen voelbaar is en een veelvoud van indrukken mogelijk is?
Wij denken het laatste. Voor ons is Nike meer dan een simpele swoosh die strak op een doos staat gedrukt. Nike gaat voor ons over de passie van het doen en over het omgaan met tegenslag. Over het opvallende korte shirt van Andre Agassi op Wimbledon, het statement van Colin Kaepernick tegen Trump, de moed van jonge vrouwen die in het Midden-Oosten de straat op gaan om te hardlopen. Over de pittige uitdagingen rond duurzaamheid, over de slimme recycling van schoenen tot nieuwe grondstoffen.
Dan is een merk een cultuur. Net zoals een stad een cultuur heeft, of een voetbalclub. Een cultuur die opvallend en spraakmakend is, vol verdieping en nuances.
Daar gaat ons hart het hardst van kloppen. Dan komen markten, mensen en de maatschappij bij elkaar. Dan wordt het echt. Een merk komt tot leven, met een fascinerende gelaagdheid. Mensen worden geraakt en klanten voelen zich echt betrokken, tot in hun hart.
Dan komt Mattmo tot volle bloei en ontdek je pas echt hoe bijzonder we zijn. We weten als geen ander een merk een gezicht met verdieping te geven. Als tegenwicht tegen verdunning en vervlakking, waardoor steeds meer merken als behang opgaan in de achtergrond.