Uniwax

Een diepgeworteld Afrikaans merk relevant maken voor een dynamische West-Afrikaanse markt

Met de uitdaging om het diepgewortelde Afrikaanse merk Uniwax meer relevant te maken voor haar Afrikaanse consumenten in een dynamische West-Afrikaanse markt, hebben we bij Mattmo het afgelopen jaar hard gewerkt aan de herpositionering. Hierin worden de intrinsieke waarden van Uniwax’s creativiteit en trots gereflecteerd als onderdeel van de Ivoriaanse cultuur.

Om de culturele relevantie te verdiepen die nodig was voor deze herpositionering, begonnen we met een uitgebreide ‘culture scan’ in Ivoorkust. We spraken met lokale creatieven, modeontwerpers, fotografen, meubelontwerpers en architecten en bezochten cultureel relevante plekken om de rijke Ivoriaanse cultuur van binnenuit te voelen en de lokale context te begrijpen. Dit culturele inzicht vormde de fundering voor de nieuwe positionering die de waarden en aspiraties van Uniwax-dragers weerspiegelt: creativiteit, culturele trots en “joie de vivre”.

We begonnen met een uitgebreide ‘culture scan’ in Ivoorkust

Met deze inzichten is een transitie gemaakt van een productgerichte merkbenadering naar een radicaal consumentgerichte benadering. Binnen de marketingstrategie van Uniwax staat nu de relevantie voor de consument centraal en komen we dichter op de huid van onze consument.

Onlangs zijn we weer voor een week naar Ivoorkust geweest voor een foto- en videoshoot, van de Nieuwe Uniwax Collectie 2024. Met een lokaal team hebben we op een on-ontdekte locatie in de mangrovebossen gefotografeerd – een prachtige natuur waar zelfs veel lokale Ivorianen nog niet van af wisten. De resulterende campagnebeelden op 50 billboards in Abidjan, staan recht in het zicht van de Ivoriaanse consument.

Deze typisch lokaal ontworpen en geproduceerde Afrikaanse fabrics zijn natuurlijk ook via de Uniwax webshop in Nederland online te bestellen. We zijn trots dat we deze herpositionering die Uniwax weer dicht bij haar ‘cultural root’ brengt en een sterke band smeedt met haar consument in Ivoorkust, samen met het Ivoriaanse Uniwax-team in Abidjan hebben mogen ontwikkelen.