Een diepgeworteld Afrikaans merk relevant maken voor een dynamische West-Afrikaanse markt
Met de uitdaging om het diepgewortelde Afrikaanse merk Uniwax meer relevant te maken voor haar Afrikaanse consumenten in een dynamische West-Afrikaanse markt, hebben we bij Mattmo het afgelopen jaar hard gewerkt aan de herpositionering. Hierin worden de intrinsieke waarden van Uniwax’s creativiteit en trots gereflecteerd als onderdeel van de Ivoriaanse cultuur.

Om de culturele relevantie te verdiepen die nodig was voor deze herpositionering, begonnen we met een uitgebreide ‘culture scan‘ in Ivoorkust. We spraken met lokale creatieven, modeontwerpers, fotografen, meubelontwerpers en architecten en bezochten cultureel relevante plekken om de rijke Ivoriaanse cultuur van binnenuit te voelen en de lokale context te begrijpen. Dit culturele inzicht vormde de fundering voor de nieuwe positionering die de waarden en aspiraties van Uniwax-dragers weerspiegelt: creativiteit, culturele trots en “joie de vivre”.
We started with an extensive ‘culture scan’ in Ivory Coast
With these insights, a transition has been made from a product-oriented brand approach to a radical consumer-oriented approach. Within Uniwax’s marketing strategy, relevance for the consumer is now central and we are getting closer to the skin of our consumers.
We recently went to Ivory Coast again for a week for a photo and video shoot of the New Uniwax Collection 2024. With a local team we photographed at an undiscovered location in the mangrove forests – a beautiful nature where even many local Ivorians still didn’t know about it. The resulting campaign images on 50 billboards in Abidjan are right in front of the Ivorian consumer.
These typically locally designed and produced African fabrics can of course also be ordered online via the Uniwax webshop in the Netherlands. We are proud that we have been able to develop this repositioning, which brings Uniwax close to its ‘cultural root’ and forges a strong bond with its consumers in Ivory Coast, together with the Ivorian Uniwax team in Abidjan.