Koninklijke Haagsche Golf & Country Club

Respect voor het verleden en klaar voor de toekomst

Illustrating history

Onze werkwijze in het opbouwen van een merk start altijd bij de kern van het merk of de organisatie: de identiteit. Wat is de historie van het merk, wat zijn de waarden van de organisatie, de vereniging en haar uitingen?

Wat karakteriseert haar en maakt haar authentiek? Deze kern halen we naar boven en vertalen we naar visuele presentatievormen. We bouwen voort op wat er al is, zodat de positionering geworteld is en ideeën en oplossingen beklijven. Aangesproken door onze aanpak, gaf het bestuur van de Koninklijke Haagsche Golf & Country Club ons de opdracht advies uit te brengen over haar communicatie en de huisstijl vorm te geven in lijn met de vernieuwde positionering. 

Voor de vertaalslag naar de visuele verschijningsvormen begonnen we met het onderzoeken van de logo’s die door de jaren heen zijn gevoerd.

In 1893 werd een hoogwaardig logo ontwikkeld voor de KHG&CC, de eerste Golf club van Nederland, zowel typografisch als illustratief. In die tijd was het een modern logo, getuige de hoge mate van stilering. In 1993 kreeg de club het predicaat ‘Koninklijk’ en werd een kroon toegevoegd aan het logo. Inmiddels zat de club al 44 jaar in Wassenaar en werden de ‘wassende manen’ uit het wapen van Wassenaar aan het logo toegevoegd, zij het in een andere positie ten opzichte van elkaar. Al met al werd het een druk logo dat naar onze mening de kwaliteit van de club niet meer goed representeerde. Vervolgens zijn we gaan analyseren op welke wijze de ooievaar, het bekende symbool uit het wapen van Den Haag, door de jaren heen gevisualiseerd werd in allerlei toepassingen.

Respect voor het verleden en klaar voor de toekomst

Een logo staat niet op zichzelf. Het is een onderdeel van een complete huisstijl die bestaat uit lettertypes, kleur, beeldelementen, fotografie, etc. Deze worden toegepast in alle visuele communicatieuitingen, hebben samenhang en vormen samen een eenduidige presentatie. In de communicatie van de KHG&CC was dit nog niet het geval. Het consistent doorvoeren van de huisstijl, van menukaarten tot en met de website, versterkt het merk en de communicatie van de club. De club heeft een schitterende baan en clubhuis en Mattmo wilde grafisch gezien dezelfde kwaliteit ontwikkelen. Een kwaliteit die tijdloos is, respectvol omgaat met het verleden en duurzaam de toekomst in kan. Dit heeft geresulteerd in de nieuwe huisstijl van de Koninklijke Haagsche, die we in de komende tijd in alle uitingen gaan doorvoeren.

contact