Brandt & Levie

Of je worst lust

Brandt & Levie ziet zichzelf liever als een beweging dan als een worstenmaker. Dat is natuurlijk smikkelen voor een merkbouwer als Mattmo. Het ontwerpsysteem dat in 2011 werd gecreëerd, laat zien dat herkenbaarheid en variatie heel goed samengaan. Met een groei van zo’n 50% per jaar voor de omzet, en een Red Dot Award voor het ontwerp, als resultaat.

Verantwoorde vleesproductie

Het ligt voor de hand om een worst-merk te positioneren rondom ambachtelijke vaardigheden, de bijzondere smaakcombinaties, en de plek waar ze gemaakt worden. Maar als het doel van de oprichter is om het bewustzijn en de waardering voor verantwoorde vleesproductie te vergroten, ligt dat anders.

Door helder en eerlijk te zijn over de morele dilemma’s van vlees eten heeft het merk een aanzienlijke, hechte community opgebouwd en zelfs tot aandeelhouders gemaakt. Dat medeoprichter Samuel Levi inmiddels boekenschrijver en columnist is, laat zien dat een merk gebaat is bij een goed verhaal.

Drie vrienden
veroverden Nederland
en maakten van worsten
een cult-ding

Moderne, stadse vibe

Hoe zet je merk met zo’n visie neer? Door duidelijk te kiezen wat het merk wel vertegenwoordigt en wat juist niet. Wel ambachtelijk, niet artisanaal. Voor Brandt & Levie betekent dit geen conventionele uitstraling van een slager, maar een moderne, stadse vibe. Benadruk het anders-dan-anderen door het alledaagse te vermijden, maar blijf authentiek en benaderbaar. En laat letterlijk zien dat je een vuist maakt– mét worst.

Heb jij ook zo’n verhaal waar bij de één de wenkbrauwen omlaaggaan en bij de ander juist de mondhoeken omhoog? Laten we er een vlammend merk van maken.

De hippe worst makers van Amsterdam

contact

  • PostNL

    Sterke visuele story’s belichten de resultaten en strategie van PostNL vanuit een nieuwe invalshoek. In Mattmo vond PostNL een…

    PostNL
  • ForFarmers

    Hiermee startte de samenwerking in 2014. Inmiddels is ForFarmers in 2016 aan de Euronext Amsterdam genoteerd. Het betreft een…

    ForFarmers