Wij zijn Mattmo, gespecialiseerd in branding, ESG, jaarverslagen en concepten.

Paul van Ravestein

Paul van Ravestein

Creative Director

Achtergrond

Mijn naam is Paul van Ravestein. Als Creative Director ben ik verantwoordelijk voor alle visuele output. Ik manage de designers en initieer het visueel creatieve deel van onze projecten. Samen met Monique Mulder vorm ik het creatieve hart van Mattmo. Zie me maar als de brug tussen strategie en de vertaalslag naar het visuele deel van onze projecten. Mijn pragmatische inslag geeft een balans tussen de twee velden.

Ik denk mediumonafhankelijk en werk daarom ook als filmregisseur of art director op foto shoots, en ik blijf me bezighouden met het zo nu en dan eigenhandig schetsen van de aanzet tot visuele identiteiten of ruimtelijke concepten. 

Ik ben nieuwsgierig geboren en begon te reizen zodra ik kon. 

Onderzoeken wat er aan de andere kant van de horizon is, dit met eigen ogen zien, voelen en meemaken. Ik doe graag research, dat voedt mijn creativiteit. Ik duik altijd in achtergronden, geschiedenis en visuele research. Noem het visueel antropologische nieuwsgierigheid. Die context geeft me meer inzicht. Het boek “De Zure Stad” is daar een goed voorbeeld van.

Ik vind het fijn uit te vinden hoe ze denken en wie ze werkelijk zijn – zo kan ik hun servicen vanuit een pure empathie. Dit brengt mij de inspiratie om hun visueel tot uitdrukking te brengen. Dat is waar de conceptuele lagen ontstaan. En zo kan ik iets unieks brengen in elke project. 

In 1989 startte ik aan de Kunstacademie Maastricht, een romantische stad, zo on-Nederlands als je je maar kunt voorstellen. Voor mijn stages koos ik bureaus in Lissabon en Londen, omdat ik daar mijn grenzen goed kon verkennen. Na mijn afstuderen begon ik mijn werkende leven voor Kenmerk, een journalistiek nieuwsprogramma voor de IKON in Hilversum. Daar creëerde ik mijn allereerste website – dat was in 1995. Daarna heb ik rondgezworven, op zoek naar het designbureau dat bij mij paste. Dat vond ik in Mattmo, en daar werk ik alweer sinds 1996. 

I TOUCH PEOPLE’S IMAGINATION

Toen ik opgroeide, deed ik aan atletiek: ik ben van nature een sprinter. Die kant van mij zit ook in mijn werk. Ik heb een no-nonsens sportmentaliteit als het gaat om snelheid in creatie, die snelheid zorgt ervoor dat ontwerpen dynamisch en spontaan blijven. Ik haal voldoening uit het switchen tussen totaal verschillende projecten en van het ene naar het andere medium.