Voor de Amsterdamse doorbijtertjes
Een gespecialiseerde jeugdtandarts die naar de kinderen toe komt.
Bij Jeugdtandverzorging Amsterdam (JTVA) werken meer dan 80 mensen, van tandartsen, assistenten, kantoormedewerkers tot verhuizers van de mobiele units. De tandartsen komen naar de kinderen toe en werken in 200 scholen en met een aantal mobiele units in Amsterdam. Ze hebben vier vaste praktijklocaties waar ze kinderen van 12 tot 18 jaar ontvangen.
Jeugdtandverzorging Amsterdam (JTVA) nodigde Mattmo Creative uit haar te helpen bij een herpositionering en rebranding. JTVA vond haar uitstraling niet meer van deze tijd en wilde een nieuwe huisstijl en middelen om beter zichtbaar en herkenbaar te worden in de Amsterdamse regio. Er zijn in Amsterdam ongeveer 29.000 kinderen tussen 4 en 18 jaar die niet naar de tandarts gaan. Een groot deel van onze doelgroep bereiken wij niet, waarom? Wat doen wij niet goed?
Strategieworkshop, positionering en huisstijlontwikkeling
In een intensieve strategieworkshop met beslissers en sleutelpersonen van de JTVA-organisatie, gingen we op het vraagstuk in. Allereerst was het zaak te komen tot de eigenheid van de organisatie: wie is JTVA, wat karakteriseert en drijft hen. Samen analyseerden we de situatie, het concurrentiespeelveld, de sterkten en zwakten van de organisatie, kritieke factoren en USP’s en kwamen we tot een positionering.
We benoemden in nauw overleg missie, visie en strategie, het onderscheidend vermogen en het gewenste beeld (imago), om te komen tot de merkessentie en de kernwaarden van JTVA. Deze vatten we samen in een merkplatform met daarin ook de merkpersoonlijkheid.
We analyseerden vervolgens de huisstijl en marketingcommunicatie en de communicatiemiddelen, met een advies per communicatiemiddel. We analyseerden hoe de communicatie met de doelgroepen verliep en zetten de huidige en gewenste ‘touch points’ met ingezette communicatiemiddelen in heldere matrix uiteen. Op basis van alle output en analyses kwamen we tot een nieuwe huisstijl en communicatiestrategie.
Nieuwe huisstijl
De benoemde merkessentie en kernwaarden konden we nu vertalen in een visuele identiteit. We adviseerden de nieuwe identiteit tot uiting te laten komen in een nieuwe naam, echter, hiervoor werd niet gekozen door JTVA. Onze uitdaging lag daarom ook in het ontwerpen van een huisstijl, waarin de waarden werden gereflecteerd, met behoud van de naam.
Voor de visuele identiteit kozen we voor een eigentijdse, frisse kleur blauw en stoere vrolijke lettertypes, die speels worden gecombineerd met pictogrammen. De nieuwe huisstijl moet aansprekend zijn voor ouders, maar vooral de kinderen van 4 tot 18 jaar – en ook de verzekeringsmaatschappijen als stakeholders. De stijlelementen zijn robuust en maken daardoor ook als losse elementen toegepast JTVA direct herkenbaar als afzender. Dit maakt de toepassing van de huisstijl heel flexibel en veelzijdig. In de fotografiestijl ligt het accent op portretfoto’s van de teamleden van JTVA die de kernwaarden uitstralen: deskundig, flexibel, onorthodox, persoonlijk en plezierig. Hiermee wordt de drempel om je tanden – en vooral de tanden van je kinderen door JTVA te laten verzorgen heel laag. Fotografie van de kinderen en jongeren is vrolijk en reflecteert de multiculturele samenstelling van de doelgroep.
Communicatiemiddelen
De nieuwe huisstijl is uitgewerkt naar basismaterialen, zoals stationery en naar alle communicatiedragers die de zichtbaarheid van JTVA ondersteunen. Dit betreft zowel interieur en exterieur van hun locaties, met onder andere gevelbelettering die in neon is uitgevoerd en herkenbare mobiele behandelcentra. Uiteraard is de huisstijl toegepast op alle informatiedragers, van website tot bedrijfskleding, vlaggen en afspraakkaarten.
Na de invoering van de nieuwe huisstijl, was het eerste doel het inrichten en efficiënter maken van het basisproces, om te zorgen dat ouders hun kinderen zouden inschrijven bij JTVA (conversie). Vervolgens kon een campagne starten om in de gehele Amsterdamse regio te werven.
De impact
Jeugdtandverzorging Amsterdam heeft na de rebranding een eigentijdse, frisse, in het oog springende en herkenbare identiteit met de gewenste uitstraling. De zichtbaarheid en herkenbaar van JTVA is sterk vergroot. Alles is in plaats gebracht om laagdrempelig en herkenbaar ouders en kinderen te bereiken en als klant te werven.