Een mond vol tanden
Mondzorg is heel belangrijk. Als kind heb je daarom ook recht op een gezond gebit en een mooie lach. In Nederland krijgen kinderen tot 18 jaar daarom ook vergoeding voor een regelmatige controle.
Toch gaat 60% van kinderen onder de 4 jaar, en vijftien procent van de kinderen tussen 4 & 17 jaar, niet naar de tandarts. Dit resulteert in onopgemerkte gebitsproblemen, die kunnen uitlopen tot een langdurige kwaal. Deze problemen worden meestal veroorzaakt door slechte eet- of poetsgewoontes.
Jeugdtandzorg Utrecht wil, al vanaf de eerste tand, goede tandheelkundige zorg beschikbaar en bereikbaar maken voor ieder kind. Zonder dat ze veel lestijd hoeven te missen. Hierbij ligt de nadruk op preventie. Ze besteden veel aandacht aan voorlichting over mondverzorging en voeding op een deskundige en persoonlijke wijze.
Het bedrijf Tand-Wiel (nu Jeugdtandzorg Utrecht) benaderde Mattmo Creative met als doel het vergroten van hun zichtbaarheid. Het aantal patiënten liep terug en de destijds 8000 kinderen die zonder adequate mondzorg zaten waren onvindbaar. Het bedrijf was zich ook bewust van de sterk concurrerende markt en wilde zich beter positioneren op scholen en actiever naar buiten treden.
Om een gunstige marktpositie te creëren hebben we de organisatie eerst onder de loep genomen. We hebben hierbij vooral gekeken naar de huidige situatie, de concurrentie, sterkten en zwakten, kritische factoren en USP’s. Zo kwamen we uit bij de merkessentie en kernwaarden van JTZU. Met dit als basis kon het bedrijf gepositioneerd worden. Na een blik te hebben geworpen op de toenmalige huisstijl en bedrijfsnaam van JTZU, hebben we bij Mattmo besloten om de organisatie een nieuwe naam te geven, namelijk Jeugdtandzorg Utrecht. Verder is er een nieuwe huisstijl bedacht die de aandacht trekt van zowel ouders en kinderen van alle leeftijden.
Om het nieuwe imago van JTZU succesvol in de markt te zetten, is er een nieuwe reeks communicatiemiddelen gecreëerd. Tegenwoordig gaat een groter deel van kinderen tot 18 jaar bij JTZU op bezoek voor een regelmatige gebitscontrole. Dit komt door de positieve impact die we hebben gemaakt op de doelgroepen door een vorm van communicatie te creëren die veel informatie geeft en wervend is. Steeds meer scholen melden zich aan bij JTZU en het bedrijf is zeer tevreden met het hoge aantal aanmeldingen elk jaar.