Waarom je een merkstrategie nodig hebt
Een merkstrategie geeft richting. Zonder een duidelijke koers kan je marketingteam alle kanten opgaan, wat leidt tot verwarring. En mensen houden niet van verwarring, zeker niet van verwarde mensen. Ons brein reageert namelijk op merken op een vergelijkbare manier als op mensen. Verwarren is dan ook het tegenovergestelde van overtuigen.
Hier zijn enkele belangrijke punten over de neuropsychologie van merken:
- Neurologische respons
fMRI-studies tonen aan dat dezelfde hersengebieden die actief zijn bij sociale interacties, ook actief worden bij interacties met merken. - Emotionele verbinding
We kunnen sterke emotionele banden vormen met merken, vergelijkbaar met hoe we ons verbinden met mensen. Dit verklaart waarom sommigen zo loyaal zijn aan bepaalde merken. - Persoonlijkheid toekennen
We kennen vaak menselijke eigenschappen toe aan merken (antropomorfisme). We beschrijven merken als ‘cool’, ‘betrouwbaar’ of ‘innovatief’, alsof het persoonlijkheden zijn. - Relaties opbouwen
Net zoals we relaties opbouwen met mensen, bouwen we relaties op met merken. We kunnen ons ‘verraden’ voelen als een merk ons teleurstelt, of ’trouw’ blijven aan een merk dat we vertrouwen. - Sociale identiteit
Merken kunnen deel uitmaken van hoe we onszelf zien en presenteren, vergelijkbaar met hoe onze sociale relaties dat doen. - Verwachtingspatronen
We creƫren verwachtingen van merken, net zoals we dat doen voor mensen in ons leven.
Daarom moet je merkstrategie zich richten op het bouwen van relaties met mensen, in plaats van alleen producten te verkopen. Dit onderstreept ook het belang van consistentie in merkgedrag en -communicatie, omdat dit vertrouwen opbouwt, net als in menselijke relaties.
Omdat marketing een teamprestatie is en een duidelijke visie op hoe je deze relatie bouwt en onderhoudt belangrijk is. Een visie die teamleden behoedt steeds weer een andere kant op te gaan maar juist richting geeft.