ESG & CSRD

Spraakmakende duurzaamheid komt voort uit de aandacht die je geeft aan hoe klantcentrale branding en impact branding elkaar versterken

De nieuwe CSRD-wetgeving verplicht bedrijven te rapporteren over hoe zij verantwoord ondernemen. Dit vraagt wel om een duurzaamheidsstrategie. Hoe je deze relevant en inspirerend integreert met je branding, biedt enorme kansen.

Impact branding die voor groei gaat

Ja, je leest het goed. Impact branding staat groei niet in de weg. Als je het goed doet, versterken deze elkaar juist. Natuurlijk blijft het essentieel om de klant centraal te stellen en de principes van ‘How Brands Grow’ van Byron Sharp toe te passen. Maar, dit alles niet voordat je zorgvuldig hebt onderzocht hoe jouw duurzaamheidsstrategie je merk kan versterken.

Ook als ondernemer of marketeer wil je ervoor zorgen dat je boodschap blijft hangen op een positieve manier. Consistentie is hierbij cruciaal. Wees herkenbaar en vertrouwd. Maak je merk onweerstaanbaar met gemakkelijk te herkennen en te onthouden merkelementen op alle touchpoints in de customer journey.

De focus van je merk moet niet zozeer liggen op je eigen bedrijf of merk, maar op de rol die je merk speelt in het leven van je klant. Je doel is dat wanneer zij denken aan iets dat ze nodig hebben, jouw merk direct in hen opkomt als de oplossing. En dat niet omdat je hun aandacht hebt overspoeld met je boodschappen, maar omdat je een onmisbaar deel van hun leven bent geworden.

Je doel is dat wanneer zij denken aan iets dat ze nodig hebben, jouw merk direct in hen opkomt als de oplossing.

Creëer merkelementen – brand assets – die resoneren met wat je klanten belangrijk vinden. Dit gaat verder dan je logo en slogan. Bij elk contactmoment moet dezelfde essentie overkomen, die de waarden en aspiraties van je klanten weerspiegelt.

Hier speelt impact branding een cruciale rol. In een wereld waar informatie steeds vaker en sneller op je afkomt, moet je goed na te denken over hoe je mensen duidelijk maakt dat je een positief verschil maakt.

Met ruime ervaring in impact branding die gericht is op groei, staat onze strategische creativiteit van voor je klaar. Het afstemmen van duurzaamheidsstrategieën met marketingstrategieën vinden we het leukste wat er is. Dus, ondernemers en marketeers met morele ambitie, kom maar op.

Voor het vastleggen van je duurzaamheidstrategie en de verplichte voortgangsreportage hierover volgens CSRD-richtlijnen werken we nauw samen met een netwerk van duurzaamheidsexperts, en ATC en Workiva die compliance en automatisering van de rapportage waarborgen.

Hoe zo’n samenwerking eruitziet, is sterk afhankelijk van de omvang van je organisatie. En hoever je bent met je dubbele materialiteitsbeoordeling. Als je deze al hebt, fantastisch! Als je deze nog niet hebt, helpen we je er graag bij.

Neem contact op met Tjerk de Wit als je meer details wilt weten over het proces dat we doorlopen.

Wat is een dubbele materialiteitsanalyse?

De dubbele materialiteitsanalyse geeft aan welke duurzaamheidsthema’s het belangrijkst zijn voor jouw organisatie.

Hier kom je achter door interne en externe stakeholders te betrekken om de meest significante duurzaamheidsonderwerpen te bepalen en prioriteert deze op basis van hun invloed op jouw bedrijf en de maatschappij.

Het “dubbele” verwijst naar de tweevoudige focus van het proces: het evalueert zowel de impact van de organisatie op de maatschappij en het milieu – externe materialiteit – als de invloed van maatschappelijke en milieuaspecten op de bedrijfsvoering en het succes van de organisatie – interne materialiteit.

Best ingewikkeld. Wie zei ook alweer “Je gaat het pas zien als je het door hebt”?
Onze Tjerk de Wit heeft het inmiddels wel honderd keer laten zien.

Wat impact branding wel is:

Doelgericht

Impact branding richt zich op het creëren van positieve veranderingen in de samenleving of het milieu door middel van de kernactiviteiten en waarden van een merk.

Authentiek

Echte impact branding komt voort uit authentieke inzet en acties van een merk om maatschappelijke of milieuproblemen aan te pakken. Het is diep geworteld in de missie en waarden van het merk.

Transparant

Bedrijven die zich bezighouden met impact branding zijn open en transparant over hun doelen, inspanningen en resultaten met betrekking tot hun impactinitiatieven. Ze delen zowel successen als uitdagingen.

Wat impact branding niet is:

Geen greenwashing of socialwashing

Impact branding is geen marketingtruc of oppervlakkige poging om het merk in een goed daglicht te stellen zonder daadwerkelijke bijdrage aan maatschappelijke of milieudoelstellingen.

Geen PR of korte-termijn tactiek

Impact branding gaat verder dan alleen het imago van het merk verbeteren voor public relations. Het vertegenwoordigt een langetermijnverbintenis aan de kernwaarden en doelstellingen van het merk om een blijvende impact te maken, in plaats van een tijdelijke campagne of eenmalig initiatief.

Niet exclusief voor “groene” merken

Impact branding is niet alleen beperkt tot ecologisch georiënteerde bedrijven. Elk merk kan impact branding toepassen door bij te dragen aan sociale, economische, educatieve, of gezondheidsgerelateerde doelen, ongeacht hun industrie.

Neem actie voor een duurzamere toekomst. Ontdek onze ESG & CSRD diensten en maak vandaag nog een verschil!