Introductie

    De stad verandert

    Bewogen en in beweging

    PostNL is een bedrijf in continue beweging dat, zo blijkt, vernieuwing in de maatschappij steeds meer omarmt en daarop inspeelt. Sinds drie jaar werken diverse afdelingen met Mattmo’s ART. Wij vroegen Laurens Boelens, senior adviseur van het corporate content-team en financial controller Frits Snijder naar hun ervaringen met de tool en naar de laatste ontwikkelingen binnen PostNL.

    Het is gemeengoed: de 24-uurseconomie, globalisering, meer mobiliteit van mensen, snelle en directe toegang tot informatie via mobiele apparaten, verschuiving van retailing naar e-tailing, urbanisatie en kritische consumenten met een bewustere en duurzamere kwaliteit van leven. Al deze zaken vereisen een strategische visie en flexibiliteit van handelen. Hoe speelt PostNL daarop in?

    ‘Wij kijken voortdurend naar trends’, knikt senior adviser Laurens Boelens. ‘Vraagstukken als mobiliteit, bereikbaarheid en milieu staan hoog op de agenda. Daarop anticiperen wij: hoe kunnen we mensen blijven bereiken, het milieu ontzien en zo “groen” mogelijk ons werk doen, bijvoorbeeld met e-bikes? In Amsterdam liep een proef met elektrische bakfietsen: handig als een vrachtwagen de gracht blokkeert. Ook testen we elektrische bestelwagens, in eerste instantie op de Waddeneilanden. We zoeken naar oplossingen hoe we in deze e-tailingeconomie, met een groeiend aantal bestelwagens, de openbare weg kunnen ontzien. Stel dat door regelgeving onze vrijheden en die van de concurrent worden ingeperkt, dan kunnen we wellicht gezamenlijk vervoer regelen bij overslagplaatsen langs de snelweg. Wij nemen van de vrachtwagens de spullen aan in een groene auto voor verder vervoer naar de consument.’

    "Wij kijken voortdurend naar trends"

    Nieuwe initiatieven

    PostNL groeit van een traditioneel postbedrijf steeds meer naar een e-commerceaanbieder, die nauw samenwerkt met rappe leveraars zoals bol.com en Zalando en inzet op nog meer gebruiksgemak en snelheid van verzending. Zo zijn initiatieven ontplooid voor het online verzenden van food en boeketten. Voorts wordt nagedacht over de vergrijzende samenleving, waarin mensen toch langer thuis willen blijven wonen. Hiervoor zijn allerlei nieuwe diensten denkbaar, zoals het bezorgen van medicijnen en medische hulpmiddelen, maar ook hulp om medische apparaten in elkaar te zetten of wasgoed op te halen en gewassen terug te brengen. ‘De Gemeente Rotterdam vroeg ons om een oogje in het zeil te houden, bijvoorbeeld door te bellen als we bemerken dat de gordijnen al dagen gesloten blijven of de post zich opstapelt’, vertelt Boelens. ‘Die pilot is succesvol en loopt nog steeds.’ De bijna dagelijkse aanwezigheid van postbezorgers in iedere straat in Nederland, uitgerust met smartphone, biedt kansen om extra diensten te doen, zoals signaleringen voor de gemeente, van losliggende stoeptegels tot zwerfvuil.

    Strategie in beeld gebracht

    Integrated Reporting is de voorhoede van de jaarverslaggeving: in plaats van terugkijken op een financieel jaar kijkt PostNL in zijn jaarverslag vooruit.

    ‘Uiteraard melden we nog steeds wat PostNL in het jaar heeft bereikt, maar we vertellen ook hoe we verwachten onze strategie te realiseren’, zegt Snijder. ‘Wat doen we en hoe creëren we op lange termijn waarde en impact voor zowel de aandeelhouders als alle stakeholders, en waarom? Hoe vertaalt die strategie zich in key performance indicators en wat zijn de targets?’

    Bij Integrated Reporting wordt op beknopte wijze en in eenvoudige taal gerapporteerd, waarbij een goede verbinding tussen stakeholders en strategie essentieel is. En wordt verluchtigd door genoeg beeld, waaronder in dit jaarverslag drie casestudies die de kernwaarden Dichtbij, Gedreven en Vindingrijk’ ondersteunen. Daaraan kunnen we ‘betrokken’ en ‘zorgzaam’ toevoegen: zo lezen we dat PostNL een mensenbedrijf is dat zorgt voor zijn mensen en voorstander is van diversiteit. Het bedrijf organiseert cursussen, zoals ‘multicultureel vakmanschap’, en faciliteert diverse netwerken, onder meer voor lgbt’ers (het participeert elk jaar in Gay Pride en de Coming-Outdag). Iets waarvoor PostNL, evenals voor duurzaamheid en corporate responsibility reporting, meermalen is bekroond.

    ‘We willen verhalen vertellen die een deel uitleggen van onze strategie’, zegt Boelens. ‘Welk verhaal mij persoonlijk verraste? Dat van de PostNL-app, door de potentie die het heeft. Deze is al 3,6 miljoen keer gedownload; er zijn vorig jaar 258 miljoen online contacten geweest. Hierin bieden we nu al op beperkte schaal verschillende diensten aan, zoals online controleren of er post in je postbus zit, gebruik van codes in plaats van postzegels en het nu ook ‘track & tracen’ van brieven. De app breidt zich steeds meer uit tot een postkantoor in je broekzak.’

    Simpel maar veelzijdig

    Al deze zaken en meer, zoals de succesvolle, steeds geavanceerdere PostNL-app, komen terug in het jaarverslag van PostNL, dat met de ART-tool geproduceerd is, ondersteund door merkstrategie, concept & design en technische productie van Mattmo. Boelens: ‘ART biedt veel vormgevingsmogelijkheden. Het CMS dat we hiervoor hadden was louter ontwikkeld voor het beheren van documenten en minder flexibel qua vormgeving.’

    Financial controller Frits Snijder kan dat beamen. ‘Het is simpel in gebruik, bijvoorbeeld qua omzetten van Word- en Excel-documenten. Met één druk op de knop kun je een pdf én een online jaarverslag voor de website of drukwerk genereren. Mattmo zorgt voor het creatieve gedeelte, zoals het ontwerpen van interactieve grafieken, tabellen, plaatjes, animaties en de algehele opmaak. Daarnaast is het team van Mattmo toegankelijk, flexibel en snel; de lijnen zijn kort. Eén telefoontje met een vraag en het is dezelfde dag opgelost. Kortom: ART heeft voor ons alleen maar voordelen.

    MAAK EEN AFSPRAAK

    En we kunnen praten over de mogelijkheden voor uw jaarverslag

    Neem contact op
    © Mattmo 2017